محسن نیاستی

مطالب وبلاگ

اخبار، اطلاعیه ها و...

بازيابي انرژي ترمزي در قطارهاي برقي شهري (مترو)

چکيده:

بازيافت انرژي ترمزي از موتور در قطارهاي برقي يکي از موضوعاتي است که در سالهاي اخير مورد توجه زيادي قرار گرفته است. سرعت بالاي تغييرات سيستم قطار برقي مخصوصاً هنگام ترمز نياز به کنترل دقيق تر آنها را آشکار مي سازد. با توجه به سرعت بالاي پاسخ کنترل کننده هاي فازي نسبت به کنترل کننده هاي کلاسيک، استفاده از اين ابزار مي تواند در بهبود اين سيستم موثر باشد. در اين پژوهش، ضمن معرفي بازيابي انرژي ترمزي قطار برقي، به اهميت آن پرداخته خواهد شد. پس از ارائه توضيح مختصر استفاده از کنترل کننده PI که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است،  نحوه طراحي دو کنترل کننده جديد، يکي مبتني بر سيستم استنتاج فازي و ديگري سيستم استنتاج تطبيقي فازي- عصبي ارائه گرديده است. ساختار کنترلي ارائه شده، در حالت ترمز موتور DC تحريک مستقل، با کنترل زاويه آتش تايريستور هماهنگي لازم را انجام مي دهند.

در انتها نتايج شبيه سازي با استفاده از نرم افزار MATLAB/SIMULINK بيان گرديده و اين نتايج با نتايج به دست آمده هنگام استفاده از کنترل کننده کلاسيک PI مقايسه شده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد که در بازه ترمزي کنترل کننده فازي باعث بهبود اغتشاشات گذراي جريان داده شده به شبکه مي شود. همچنين در همين بازه کنترل کننده عصبي فازي باعث کاهش هارمونيک کل شده است.

کليد واژه: انرژي ترمزي، قطار برقي، کنترل کننده استنتاج عصبي فازي تطبيقي، کنترل کننده استنتاج فازي، کنترل کننده PI، ، هارمونيک

دانشجو: مجتبي محمد يحيايي

 

بازگشت به بلاگ
دسته بندی : ليست پايان نامه هاي كارشناسي ارشد , بازدید:601 , تاریخ انتشار : 1399/09/21