مطالب وبلاگ
اخبار، اطلاعیه ها و...
بررسی تأثیر ساختار سیستم زمین بر امپدانس پای دکل خطوط انتقال نیرو
چکیده
شبکههای هوایی خطوط انتقال انرژی به دلیل گستردگی و داشتن طول زیاد به اجبار از مناطق مختلفی عبور نموده و همواره در معرض عوامل جوی و ازجمله مهمترین آنها اصابت صاعقه قرار دارند. افزايش امپدانس پاي دكل خطوط انتقال نیرو يكي از عوامل اصلي خروج خطوط در اثر اصابت صاعقه میباشد و تأثیر مستقيمی بر قابليت اطمينان خطوط دارد، علاوه بر این مقدار امپدانس پای دکل بهطور مستقیم، پیک اضافه ولتاژ روی زنجیر مقره ها را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، در این پایاننامه به بررسی تأثیر ساختار سیستم زمین بر دامنه اضافه ولتاژ پای دکل خطوط 400 کیلوولت در حالت گذرا پرداختهشده است. ازآنجاییکه مؤثرترین عامل بر اضافه ولتاژهای ناشی از برخورد مستقیم صاعقه به خطوط انتقال، سیستم زمین است، ازاینرو الکترودهای زمین که جزء اساسی هر سیستم زمین میباشند نیاز به بررسی دقیق در مطالعات تجزیهوتحلیل گذرا دارند. در این پایاننامه از قابلیتهای برنامه گذرای الکترومغناطیسی (EMTP - RV) برای شبیهسازی ساختارهای متداول سیستم زمین استفادهشده و تأثیر ساختار الکترود و نوع خاک بر دامنه اضافه ولتاژ پای دکل مورد بررسی قرارگرفته است.همچنین طول بهینه هادی زمین برای شکل موج های مختلف جریان تعیین گردید. بررسی ها نشان دادند که افزایش طول هادی زمین از مقدار بدست آمده، تاثیر ناچیزی روی کاهش امپدانس موجی سیستم زمین دارند.
کلیدواژه: افزایش پتانسیل زمین، اضافه ولتاژهای گذرا، الکترودهای زمین، برنامه گذرای الکترومغناطیسی، مقاومت زمین
دانشجو: ساجده خیرخواهان
بازگشت به بلاگ