محسن نیاستی

مطالب وبلاگ

اخبار، اطلاعیه ها و...

بهبود حفاظت ژنراتور با استفاده بهینه از مقاومت زمین کننده نقطه نول

چکیده

نحوه زمین شدن شبکه قدرت، نقش اساسی در عملکرد سیستم در برابر خطاهای فاز به زمین و امواج گذرا سیستم دارد. استفاده از یک سیستم زمین کننده نقطه نول با قابلیت کنترل یذیری، می تواند مزیت های متعددی را به همراه داشته باشد. دراین پژوهش، به بررسی عملکرد سیستم زمین کننده نقطه نول ژنراتور در شرایط عادی سیستم و در لحظه وقوع خطای فاز به زمین می پردازیم. با استفاده از روش ترکیبی برای تعیین مقدار مقاومت زمین کننده نقطه نول ژنراتور، می توان دامنه خطای فاز به زمین و زمان میرایی جریان خطا رادر ژنراتور کاهش داد.

با انجام مطالعات وطراحی سیستم زمین کننده نقطه ی نول درشرایط نرمال ونیز در لحظه ی وقوع خطای تکفاز و با ایجاد نقطه ی نوترالی مبنی بر کاهش میزان جریان اتصال کوتاه در لحظه وقوع خطا که با تغییر در آرایش نقطه ی نول باعث محدود سازی جریان خطای فاز به زمین شده . به عبارت دیگر با داشتن نقطه نولی که با تغییر در وضعیت شبکه بتواند نوع زمین شدن تجهیزات را در راستای بهبود عملکرد سیستم تغییر بدهد.

هدف از این پژوهش ارایه یک نقطه نول مناسب با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی هوشمند است. که باتوجه به نوع شبکه مورد مطالعه و بادرنظرگرفتن روش های مختلف زمین کردن نقطه نول سیستم، بتواند درشرایط عادی سیستم ودر زمان وقوع خطای فاز به زمین، قابلیت کنترل پذیری داشته باشد. واثرات اضافه ولتاژهای گذرا ، اضافه جریان های ایجادشده ناشی از اتصال کوتاه درترمینال ژنراتور و همچنین جریان گردشی هارمونیک سوم در نقطه نول ژنراتورهای موازی را درجهت بهبود عملکرد ژنراتور و سیستم حفاظتی استفاده شده، برطرف سازد.

کلمات کلیدی : نقطه نول ژنراتور ،روش ترکیبی، خطای تکفاز، مقاومت زمین کننده ی نقطه نول، حفاظت ژنراتور.

دانشجو : علی ربیع زاده

بازگشت به بلاگ
دسته بندی : ليست پايان نامه هاي كارشناسي ارشد , بازدید:272 , تاریخ انتشار : 1399/09/21