محسن نیاستی

مطالب وبلاگ

اخبار، اطلاعیه ها و...

تعیین ساختار بهینه جمع کننده‌های جریان‌سرگردان در خطوط حمل‌ونقل ریلی برقی جریان مستقیم

جریان‌ سرگردان ناشی از سیستم حمل ‌و نقل ريلي جریان مستقیم، منجر به فرسایش ریل‌ها و سازه‌های فلزی مدفون اطراف خطوط مترو می­گردد. یکی از راهکارهای عملی برای کم کردن میزان جریان رسیده به سازه‌های مدفون، نصب جمع‌كننده‌های جریان سرگردان زیر ریل­هاي حركتی میباشد. در این رساله یک روش تحلیلی با استفاده از شاخص­های توزیع‌ ولتاژ، پیشنهاد شده تا ولتاژ و میزان جذب جریان هر جمع‌كننده زیر خاک ریل را محاسبه کند و پاسخ­ها از طریق مقایسه با نتایج مدل­سازی و نتایج تست عملی (مراجع ديگر) اعتبارسنجی شده است. اين روش مي­تواند جایگزین مناسبي برای روش‌های تجربی و عملی باشد. همچنین تأثیر آرایش­های مختلف قرار گرفتن جمع‌كننده‌های جريان زیر بستر ریل­های حرکتی مورد مطالعه قرار گرفته است. به كمك روش‌ تحلیلی، محاسبه دقیق مقادیر ولتاژ و جریان جذب ‌شده توسط هادی­های جمع‌كننده‌ها  با در نظر گرفتن دو هدف افزايش جذب جریان سرگردان توسط این هادی‌ها و نیز کاهش هزینه نصب آن‌ها به ازاي آرایش­های مختلف جمع‌كننده‌های جریان ‌سرگردان صورت مي­گيرد. در مطالعات انجام شده پیشین به بررسی جذب جریان نشتی، کنترل ولتاژ ریل و سیستم‌های مخلتف زمین کردن ریل پرداخته­ شده است اما مسائل مهمی نظیر نوع فلز بکار گرفته شده برای هادی­ها، آرایش قرار گرفتن جمع‌كننده‌ها و هزینه­ اقتصادی احداث شبکه جمع کننده جریان سرگردان مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که آرایش و فاصله جمع‌كننده‌ها زیر ریل­های حرکتی تأثیر زیادی روی جذب جریان آن‌ها دارد. با توجه به اهمیت این مسائل در این رساله یک روش تحلیلی با بکارگیری درایه‌های ماتریس VDI  (شاخص‌های توزیع‌ ولتاژ ارائه می‌شود.

واژه‌هاي كليدي: خطوط ريلي برقي، جمع‌كننده‌های جریان‌سرگردان، روش شاخص­های توزیع‌ ولتاژ، ریل‌های حرکتی، شبکه مش.

 

دانشجو: ابراهیم زارع جویباری

بازگشت به بلاگ
دسته بندی : ليست رساله دكتري , بازدید:307 , تاریخ انتشار : 1400/08/07