مطالب وبلاگ
اخبار، اطلاعیه ها و...
تعیین ظرفیت دینامیکی بهینه خطوط انتقال نیرو
چکیده
رشد تکنولوژی و بالا رفتن سطح زندگی موجب رشد فزایندهی مصرف انرژی الکتریکی شده است. این امر باعث شده است تا بسیاری از خطوط با حداکثر قابلیت بارگذاریشان کار کنند. در نتیجه برای تامین بار رو به رشد باید خطوط جدیدی احداث کرد. اما این مسئله موانع اقتصادی و محیطی بسیاری به همراه دارد. برای رفع این مشکل میتوان از روشهایی بهره برد تا قابلیت بارگذاری خطوط را افزایش دهند. این روشها شامل استفاده از ادوات FACTS، خطوط HVDC، افزایش ولتاژ خط و استفاده از هادیهای پرظرفیت میباشند. علاوه بر این روشها، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی واقعی و اینرسی حرارتی دمای خط که به ترتیب تحت عنوان روش مقدار نامی حرارتی دینامیکی (DTR) و هماهنگی الکتروحرارتی (ETC) شناخته می شوند برای افزایش قابلیت بارگذاری خط مورد استفاده قرار میگیرند که موضوع اصلی این پایان نامه هستند.
DTR روشی است که در آن از شرایط آب و هوایی واقعی به جای مقادیر محافظه کارانه (که به اصطلاح روش مقدار نامی حرارتی استاتیکی (STR) نامیده میشود) برای تعیین حد بارگذاری خط بهره میبرد. بنابراین مقدار قابلیت بارگذاری خط افزایش مییابد. روش ETC برای مسائل بهره برداری مورد استفاده قرار میگیرد و بوسیلهی در نظر گرفتن اینرسی حرارتی دمای خط باعث افزایش قابلیت بارگذاری خط میشود. این دو روش علاوه بر مزایای فنی همچون امکان افزایش مقدار بارگذاری، مزایای اقتصادی مثل عدم نیاز به استفاده از ادوات گرانقیمت مثل ادوات FACTS را نیز به همراه دارند. برای بررسی این روشها، در این پروژه سعی شده است تا در قالب مسئله ی پخش بار بهینه راه حل مد نظرمان را بررسی کنیم.
با بررسی های انجام شده کاهش هزینه که تابع هدف ما در پخش بار بهینه است مشاهده میشود. دلیل آن هم در این است که خطی که دچار محدودیت شده با اعمال شرایط جوی واقعی محدودیتاش رفع میشود(DTR) و با در نظر گرفتن اینرسی حرارتی دمای خط (ETC) نیز پاسخهای بهتری بدست میآید و در نتیجه به جای استفاده از واحد های گرانتر از واحد های ارزانتر برای تامین بار استفاده میشود.
کلمات کلیدی: مقدار نامی حرارتی استاتیکی، مقدار نامی حرارتی دینامیکی، هماهنگی الکتروحرارتی، پخش بار بهینه.
دانشجو: شیما رحمانی
بازگشت به بلاگ