محسن نیاستی

مطالب وبلاگ

اخبار، اطلاعیه ها و...

جایابی بهینه ترانسفورماتورها در شبکه‌های توزیع با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان

چکیده

 

توسعه روزافزون شبکه­های توزیع و تغییرات زیاد بارهای آن‌ها، ضرورت جایابی بهینه ترانسفورماتورهای توزیع را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش­های اصلی برنامه­ریزی، طراحی و توسعه بهینه شبکه­های توزیع  روز به روز افزایش می­دهد. در همین راستا، در این پایان‌نامه به جایابی بهینه ترانسفورماتورهای توزیع با توجه به مشخصات الکتريکي، جغرافيايي و اقتصادي پرداخته‌شده است.         

در مطالعات صورت گرفته در کارهای قبلی، به ضعف‌های عمده در مدل‌سازی‌های انجام‌شده ازجمله در بخش‌های جایابی و جابجایی هم‌زمان ترانسفورماتورها، هزینه­های قابلیت اطمینان، عدم بررسی جامع و تک هدف بودن تابع هدف، کیفیت توان (افت ولتاژ)، اشاره کرد. ازاین‌رو، در این پایان‌نامه، یک تابع هدف چندمنظوره برای فضای مسئله ارائه می‌شود که به کمک آن سعی شده ضمن ارائه روشی برای جایابی و جابجایی بهینه ترانسفورماتورها توزیع از طریق آن بتوان قابلیت اطمینان، کیفیت توان را بهبود و تلفات و هزینه شبکه توزیع را کاهش داد. در مدل ارائه‌شده اطلاعات مکانی دقیق مشترکین و شبکه موردمطالعه از برآورد بار میان‌مدت و بلندمدت با افق ۱۰ ساله به‌دست‌آمده است. برای حل مدل پیشنهادی در این پایان‌نامه، از روش حل جدید مبتنی بر الگوریتم جستجوی موجودات همزیست (SOS) استفاده‌شده است. در این پژوهش، به‌منظور بررسی واقعی­تر مسئله و همچنین نشان دادن عدم وابستگی الگوریتم ارائه‌شده به توپولوژی شبکه، مطالعات برای چندین شبکه مجزا انجام‌شده است که نتایج در شبکه موردمطالعه اول و دوم نشان از  بهبود پارامترهای قابلیت اطمینان، کیفیت توان و کاهش هزینه‌ها حدود 25 ، تلفات در شبکه اول11.96 و در شبکه دوم 7.96 درصد می­دهد. در شبکه موردمطالعه سوم  پارامترهای قابلیت اطمینان و کیفیت توان بهبود و هزینه‌ها حدود 15درصد و تلفات 9.3  کاهش‌یافته است.در شبکه موردمطالعه چهارم، در حالت بار پایه قابلیت اطمینان شبکه بهبود و مقدار انرژی تأمین نشده 13 درصد، هزینه‌ها حدود 19 درصد و تلفات حدود 51 درصد کاهش‌یافته است، در حالت بار پنج‌ساله قابلیت اطمینان شبکه بهبود و مقدار انرژی تأمین نشده 21 درصد، هزینه‌ها حدود 25 درصد و تلفات حدود 47 درصد کاهش‌یافته است، در حالت بار ده ساله قابلیت اطمینان شبکه بهبود و مقدار انرژی تأمین نشده 49 درصد، هزینه­ها حدود 32 درصد و تلفات حدود 43 درصد کاهش‌یافته است.نتایج شبیه‌سازی‌های انجام‌شده، کارایی روش پیشنهادی در بهبود شاخص‌های فنی و کاهش تلفات و هزینه‌ها سیستم توزیع تحت مطالعه در مقایسه با روش‌های پیشین را نشان می­دهد.       

کلمات کليدي: ترانسفورماتور توزیع، جابجایی، قابلیت اطمینان، کاهش تلفات توان، هزینه‌های سرمایه‌گذاری، الگوریتم موجودات همزیست، برآورد بار.

دانشجو: حشمت‌الله نوری زاده

بازگشت به بلاگ
دسته بندی : ليست پايان نامه هاي كارشناسي ارشد , بازدید:324 , تاریخ انتشار : 1399/09/21