مطالب وبلاگ
اخبار، اطلاعیه ها و...
جایابی بهینه سیمهای زمین به منظور بهبود عملکرد خطوط انتقال هوایی در برابر صاعقه
چکیده
استفاده از سیمهای زمین بالای دکل میتواند فازهای خطوط انتقال را در برابر برخورد مستقیم صاعقه و اثرات ثانویه آن تا حد قابل ملاحظهای حفاظت نماید. ایجاد جرقه برگشتی روی زنجیره مقره ناشی از وقوع صاعقه، یکی از عوامل اصلی قطعی خطوط انتقال نیرو میباشد. بکارگیری سیمهای زمین اضافی که در مکانهای مختلف دکلهای خطوط هوایی نصب میشوند، یکی از روشهای موثر و مکمل برای بهبود عملکرد این خطوط در برابر صاعقه میباشد. سیمهای زمین اضافی باعث کاهش نرخ خطاهای ناشی از جرقه برگشتی مخصوصا در خطوط دارای دکلهای با مقاومت زمین بالا (مثل مناطق کوهستانی و سنگلاخی) میشوند. به دلیل تزویج بین هادیهای فاز و سیمهای زمین اضافی، تعیین تعداد و محل نصب این سیمها اهمیت ویژهای دارد. در صورت تعیین تعداد و محل مناسب نصب این سیمها، میتوان دامنه اضافه ولتاژهای گذرای دو سر زنجیره مقرهها را در هنگام اصابت صاعقه به میزان قابل توجهی تعدیل نمود و با کاهش احتمال وقوع جرقه برگشتی، قابلیت اطمینان خطوط هوایی را افزایش داد.
در این پایاننامه تاثیر تعداد و محل نصب سیمهای زمین اضافی بر وقوع پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال هوایی به ازای تغییرات مقاومت زمین پای دکل، دامنه جریان صاعقه و شکل موج جریان صاعقه در محیط نرمافزارEMTP-RV مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از شبیهسازیها نشان میدهند که جایابی مناسب سیمهای زمین اضافی، میتواند نقش موثری بر کاهش وقوع جرقه برگشتی در خطوط انتقال هوایی (به خصوص در مناطق کوهستانی و صاعقهخیز) داشته باشد.
همچنین به منظور حفاظت بیشتر از خطوط انتقال طرح حفاظتی ترکیبی برقگیر و سیم زمین اضافی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است که با توجه به نتایج حاصل شده از شبیهسازیها، این طرح کارایی بسیار خوبی در برابر پدیده جرقه برگشتی از خود نشان میدهد.
واژههای کلیدی: صاعقه، سیمهای زمین اضافی، جرقه برگشتی، برقگیر،EMTP-RV.
دانشجو: اسماعیل احمدیان
بازگشت به بلاگ